Moni 1990-luvun huippumerkki ProAc
mukaan lukien takoo hyvää tulosta Aasiassa.
ProAcin nykymallistoon kuuluu edullinen Studio-sarja
ja edelleen porskutteleva Response-sarja D1:stä (entinen
S1/SC) aina D48/R:ään (entinen 3.5). oli paikalliselle hifiyhteisölle tapaus. Dilemma on tuttu
englantilaiselle kaiutinvalmistajalle ProAcille.
Palkitaanko sitkeä yrittäminen?
SIISTIÄ päästä kokeilemaan ja kuuntelemaan ProAcin
kaiutinta. Se on yrittänyt pysyä brittiläisenä kaiutinmerkkinä.
Vaikka jokin highend-merkki ei ole esillä läntisessä
maailmassa, se voi olla näkyvästi esillä ja elinkelpoinen
jossakin muualla. Responce D20/R -kaiuttimet
kokeilu ProAc
Teksti Kari Nevalainen Kuvat valmistaja
Vaativaan makuun
Hyvää ei kannata suunnitella uudestaan, mutta
eteenpäin pitäisi mennä. ProAc tuntui poistuneen hifiestraadilta tai ainakin harrastajien
pintatietoisuudesta.
Näennäisestä hiljaiselosta huolimatta ProAc on vain
kaikessa rauhassa viilannut tuotepalettiaan enemmän
aivotyöstä kuin myynnistä kiinnostuneen suunnittelijansa ja markkinoiden odotuksia vastaavaksi. Sitä myytiin
hurjia määriä joka mantereella.
1990-luvun loppupuolella tapahtui jotakin. Pitkästä aikaa.
Muistan elävästi, kun ProAc Response 3.5 saapui hifikauppaan rue Verdainilla silloisen asuinkaupunkini Geneven vanhassa kaupungissa.
Jokainen uusi ProAc . tai vanhan päivitys . Sitä tultiin todistamaan kauempaakin Alppien rinteiltä ja laaksoista.
Merkki huokui jo silloin mystistä lumovoimaa, mihin
yritystä yhä johtava kaiutinvelho Stwewart Tyler ei ollut
vähäisin syypää.
Amerikkalaiset hifilehdet TAS ja Stereophile kirjoittivat brittimerkistä huippuarvioita.
Eikä merkki jäänyt tuntemattomaksi Suomessakaan.
ProAcin arvokkaampia malleja tuskin myytiin härmään
montaakaan paria, mutta Response 1:siä ja SC:tä kuljetettiin suomalaiskoteihin sylikaupalla.
18
D20/R:ssä on ProAcin oma nauhaelementti ja Seasin bassokeskiääninen.
Tarunomainen pikkumonitori ProAc Tablette monine
jatkoversioineen on aivan oma lukunsa. Kuvaavaa on, että
Response-sarjan kaiuttimet ovat säilyneet lähes samannäköisinä 20 vuoden ajan.
Kaksi mallia on yli muiden: K6, jossa on Visatonin
50-millinen tekstiilidome keskiäänisenä (ProAcin omalla
Keskialueen pitäisi olla avoimempi ja bassojen tukevammat.
Bassoääninen on Seasin 165-millinen hiilikuitukartiolla, Excel-magneetilla ja akryylista tehdyllä vaiheplugilla. Kaiuttimien etäisyyden
toisistaan pitää olla vähintään 1,8 m. Stewart Tyler on
kuitenkin nauhadiskanttimiehiä. Kuinka moni omistaa niin
matalan sohvan, että korva jää 48?64 sentin korkeudelle?
ProAc D20/R:ssä on
kaksoisjohdotusmahdollisuus.
19. Paras lopputulos
saavutetaan kuulemma silloin, kun kuuntelijaa päin
käännetyn kaiuttimen kumpikaan sivuseinämä ei näy
kuuntelupaikalta. Noudatin tätäkin suositusta,
mutta toiset tykkäävät toisinpäin.
Kuuntelukorkeus pystysuunnassa vaikuttaa koettuun
sointitasapainoon, siitä olen ProAcin kanssa samaa mieltä. Valmistajan
mukaan tämän ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, kunhan
kaiutinta ei kuunnella kovin läheltä (alle 2 m).
Valmistaja sanoo äänenlaadun parantuneen kaikilta
osin nauhadiskantin myötä. Sen sijaan ohje, että korvien tulisi olla korkeudella,
joka saadaan vähentämällä kaiuttimen korkeudesta (96
cm) 1/3?1/2, tuntuu oudolta. Ei ole koskaan kertonut, sillä se pitää lukua
epäinformatiivisena, mitä se käytännössä usein onkin.
Toinen juttu on, että Tylerin tiedetään antavan viime
kädessä korvan ratkaista sointitasapainon.
Parasta istua alas
Impedanssiksi ilmoitetaan 8 ohmia ja herkkyydeksi 88,5
dB. Malli on edelleen tuotannossa.
D18:n diskanttielementin virkaa toimittaa dome, joka
on ykkössuosikki varsinkin Aasiassa. Sama elementti
on D30-, D40- ja K6-malleissa.
Kyseessä on melko tyypillinen elementti siinä mielessä, että pystysuuntainen säteily on rajallista. Bassoäänisen refleksikuormitus tapahtuu pohjan
kautta, mihin ratkaisuun ProAc siirtyi jo 1990-luvun loppupuolella muun muassa helpottaakseen kaiuttimen sijoitusta huoneeseen.
Kaikissa Response-sarjan kaiuttimissa on pohjaan
pultattu levy, jonka sanotaan tasapainottavan kaiutinta
ja sitä kautta parantavan bassotoistoa ja äänikuvan selkeyttä.
ProAcien tapaan viilutettu mdf-kotelo on vaimennettu
sisältä bitumi- ja villakerroksella, joiden paksuus vaihtelee mallista toiseen.
D20/R:n taajuusvasteeksi ProAc ilmoittaa 28?33 000
Hz, mutta ei kerro kuinka monta desibeliä 28 Hz on vaimentunut. Sen keskialuetoistimena oli Quadin elektrostaatti, ja bassoääninen oli dynaaminen. Näin toimin.
Valmistaja suosittelee, että peilikuvadiskantit ovat
keskilinjan sisäpuolella. Soitin D20/R:ää sekä
20-wattisella putkivahvistimella että 230-wattisilla Burson Timekeeper -päätteillä. Siksi myös D20/R:ssä on nauhadiskantti.
Lyhyellä suuntaimella varustettu, 60 mm pitkä ja 10
mm leveä nauhaelementti on ProAcin omaa suunnittelua, mutta se valmistetaan Taiwanissa. kokeilu
etulevyllä,) sekä Carbon Pro 8, ATC:n 75-millisellä tekstiilidomella, johon ProAc on vaihtanut hiilikuitusuuntaimen.
Avoimemmat nauhat
ProAc Response D20/R on kehitetty edeltäjästään Response D18:sta, ProAcin yhdestä kaikkein suosituimmasta kaiutinmallista kautta aikain. Innoitus nauhaelementtiin
oli peräisin hänen nuorena miehenä kokoamastaan kaiuttimesta Deccan nauhadiskantilla. Paperilla melko helppo kuorma vahvistimelle.
Valmistajan tehosuositus vahvistimelle lähtee 20 watista ja päättyy 180 wattiin. Maahantuoja ja ProAcin markkinointijohtaja ovat päätyneet
Naimiin, joten kokeiluun Response D20/R:n kaveriksi
valittiin Naimin 70-wattinen integroitu monitoimivahvistin Uniti 2.
Stewart Tylerilla on kuulemma liuta erilaisia vahvistimia koekuunteluja varten (kuten Naim, Sugden, Acoustic Research ja Jadis), mutta ei varsinaista suosikkia.
ProAc suosittelee kokeilemaan D20/R:iä sekä lyhyellä
että pitkällä seinällä, kunhan niitä ei aseteta 46 cm lähemmäksi taka- ja sivuseiniä. Tämä käy ilmi hänen
2000-luvun alussa suunnittelemasta Future-kaiuttimesta, jossa oli dipolina toimiva keskialue-elementti, ja diskantissa oli nauhaelementti. Putkivahvistimen tehot eivät
riittäneet, mutta Bursonissa potkua oli kyllin
kokeilu
ProAc Responce D20/R -kaiuttimet
Syvälliselle musiikille
Peukalointiin ja viisasteluun alun perin yhdistetty adjektiivi sofistikoitunut on nykyään kaksimerkityksinen.
Sanalla voidaan tarkoittaa pitkälle vietyä, monimutkaista ja tavanomaisesta poikkeavaa tekniikkaa. Tässä merkityksessä Response D20/R on
mitä sofistikoitunein. ProAcin ydinteknologiaa
on jakosuotimen pilkuntarkka loppuun hiominen jakosuodatuksen akustisen läpinäkyvyyden aikaansaamiseksi.
Mutta sofistikoitunut voi tarkoittaa myös eleganttia,
hienotunteista, tyylitietoista, makuasioihin ja kulttuuriin
perehtynyttä. ProAc
Response D20/R ei ole sofistikoitunut tässä merkityksessä. vanhaa musiikkia. D20/R on
loistovalinta musiikille, jota kuunnellaan istuen ja keskittyen.
Esimerkiksi Kaija Saariahon Trios-levyä (Ondine)
voi soitella millä tahansa kovaäänisellä, mutta harvalla kaiuttimella on kyky soittaa levyn sisältämää musiikkia siten, että sillä olisi jotakin erityismerkitystä.
Hyvin usein innostus levyn musiikkiin loppuu heti
kättelyssä. Musiikin jännite pysyy päällä, mikä on erityisen
tärkeää kaikella sellaisella musiikilla, jonka mukana ei
ole pakonomaista tarvetta hypellä ylös alas. D20/R on oikea barokkikaiutin!
20
Musiikki esittäytyy näytelmällisenä, ja tunnelma kohoaa. Tekniikan viimeisten villitysten perässä juokseminen ei ole Tylerin ProAcia . Sen äänessä on hyvää samettisuutta
ja tummuutta, joka on musiikillista, ei niinkään soinnillista laatua. Äänessä on hyvää hitautta, mietiskelevyyttä ja
rauhallisuutta. D20/R:n äänihyveet kävivät sitä ilmeisemmiksi, mitä vanhempaa musiikki oli.. jos se kaiuttimissa on ylipäätään mahdollista.
Sofistikoitunutta ProAcin kaiuttimissa, D20/R mukaan
lukien, on korkeintaan kartiomateriaalit, jotka ovat 30
vuodessa kehittyneet kovasti (entistä jäykempiä ja kevyempiä) tai ainakin muuttuneet. ProAc Response D20/R kuuluu kaiuttimiin,
jotka osaavat puhaltaa Saariahon musiikkiin merkitystä.
Nauhadiskantti on tässä varmasti avainasemassa, ja
se vaikuttikin varsin pätevältä toistimelta pienestä kovistelutaipumuksesta huolimatta suuremmilla voimakkuuksilla.
Response D20/R on kaiutin, jolla tekee mieli kuunnella ei vain vaikeampaa, vaan myös vaikeammin toistettavaa, ns
28?33000 Hz
Herkkyys...................................................................... 3990 ?/pr
Edustaja....................................................................... Minulle
henkilökohtaisesti tässä ei ole mitään ongelmaa:
kuuntelen paljon mielummin Response D20/R:llä kovaa heavyä kuin Cerwin Wegoilla klassista. Aloinkin löytää näytteitä, joilla bassot pulpahtivat kuuluvasti pintaan, eikä kuuntelupaikan tai
kaiuttimien siirtäminen 0,5?1 metriä suuntaan tai toiseen
auttanut ylivuotamiseen. 8 ohmia
Elementit
-basso.......................................................................... Kruunuradio
Puhelin.......................................................................... 60/10 mm nauha
Taajuusvaste.............................................................. Ymmärrän
toki, jos joku asettuu päinvastaiselle kannalle.
D20/R:n äänessä ei ilmene minkäänlaista huutavuutta. Soinnillisesti kaiutin toimi
mainiosti, ja rauhallisuus sopii rentoihin, tunnelmoiviin jazz-biiseihin (Ben Websterin vintage-äänite toistui lumoavasti), mutta kiivaammilla kipaleilla joku
voisi kaivata enemmän pa-luonnetta. Äänen tulosuunta on mukavasti yläviistossa ja tukevasti kaiuttimien keskellä. Mikään musiikki ei hyödy
värittymistä, mutta moni musiikki kaipaa D20/R:n tarjoamaa
tummanpuhuvaa sopusoinnillisuutta. 09 6840 0010
Lisätietoja................................................................... 165 mm hiilikuitukartiolla
-diskantti.................................................................... Kuitenkin jos vokalisti tai instrumentalisti kohottaa ääntään tai muuten painottaa jotakin
kohtaa partituurissa, kaiutin antaa sen tulla lävitse suodattamatta. 88,5 dB
21. Valmistajan
mukaan myös
pohjaan pultattu levy
parantaa ääntä.
? Klassista
perustekniikkaa
? Erinomaisen
fiksu ja sivistynyt
äänimaailma
? Bassokuminaa
joillakin taajuuksilla
Erikoinen basso
Eniten pohdintaa aiheutti bassotoisto. 26 kg
Toimintaperiaate..................................................... Muuten hyvältä tuntuva pohjaportti ei säästä kaiuttimien huolelliselta sijoitukselta.
Äänikuva on etäinen ja ilmava. 2-tie, refleksi
Vahvistinsuositus.................................................... Tämä on sitä ProAc-laatua, jonka muistan
20 vuoden takaa.
Yhteenveto
ON vaikea tulla muuhun lopputulokseen kuin että musiikilla
arvioiden Tyler on taikonut D20/R:n ääneen jotakin oikeaa, ainakin omilla musiikkivalinnoillani. kokeilu
Dynaamisuutta kulman takaa
Jazz jäi mielenkiintoisesti jonnekin D20/R:n äänivarojen ääripäiden väliin. www.kruunuradio.fi
Valmistajan ilmoittamat tiedot
Mitat.............................................................................. Yhden hyve on
toisen pahe.
Dynamiikan toistokin, jossa ei sinänsä ollut mitään
vikaa, tulee ikään kuin hieman kulman takaa. Äänitteiden tila välittyy erinomaisesti. alk. Kaiutin sanoo sivistyneesti ja harkiten sen, mitä sillä
on sanottavanaan. Ensikuulemalta
basso-osasto vaikutti yhtä fiksulta kuin muukin toisto.
Yläbassot ja alin keskialue eivät olleet pelkkää luuta, mutta eivät myöskään turhan lämpimin värein koristeltuja.
Tyler tunnetaan kyvystään loihtia isoa bassoa suhteellisen pienistä koteloista. 20?80 W
Impedanssi................................................................ 960 x 190 x 227 mm
Paino.............................................................................. Ja vaikka tämä rauhallisesti svengaava toistin on enemmän sävykaiutin kuin kiihkeästi tikkaava iskukone, sen ilmaisuvoima on niin vahvaa, että
neljän tonnin parihinta tuntuu perustellulta.
ProAcille tyypilliseen tapaan diskanttielementti ja basso
ääninen eivät ole
samalla pystylinjalla.
Refleksikanavan
aukko on kaiuttimen
pohjassa. Hienoa oli
myös kuulla, miten esimerkiksi laulajan tai sellon suhde
säestävään orkesteriin säilyi oikeantuntuisena ja kuinka
soolosoittimet erottuivat muusta äänimassasta.
info
ProAc Responce D20/R
Hinta.................................................................